Klasy IV-VIII/gimnazjum

Lekcje muzealne dla uczni├│w klas IV-VIII/gimnazj├│w:

Z wizyt─ů u rodziny Pozna┼äskich

Podczas spaceru tematycznego po muzeum obejmuj─ůcego zwiedzanie apartament├│w reprezentacyjnych i prywatnych dawnej rezydencji fabrykanckiej uczestnicy poznaj─ů obyczajowo┼Ť─ç XIX-wiecznych ┼é├│dzkich przemys┼éowc├│w oraz ┼╝ycie codzienne rodziny Pozna┼äskich. Utrwaleniu wiedzy s┼éu┼╝y karta pracy z planem pa┼éacu, kt├│ry by┼é wizyt├│wk─ů Zak┼éad├│w I.K. Pozna┼äskiego, a obecnie stanowi jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli ┼üodzi.

Historia przemysłowej Łodzi

Spacer tematyczny wraz z towarzysz─ůc─ů mu kart─ů pracy ukazuje histori─Ö ┼üodzi wielkoprzemys┼éowej na przyk┼éadzie kompleksu fabryczno-rezydencjonalnego I.K. Pozna┼äskiego, oraz drog─Ö do kariery ┼╝ydowskiego przemys┼éowca.

Ludzki język łódzki

Lekcja logopedyczno-literacka, podczas kt├│rej uczestnicy dowiedz─ů si─Ö jak pi─Öknie m├│wi─ç oraz ─çwiczy─ç sw├│j j─Özyk na przyk┼éadzie r├│┼╝nych zabaw j─Özykowych wykorzystuj─ůcych wyj─ůtkowe ┼é├│dzkie powiedzenia i s┼é├│wka.

Jan Karski ÔÇô kurier Polskiego Pa┼ästwa Podziemnego

Lekcja oparta na wystawie ÔÇ×Jan Karski... wi─Öcej ni┼╝ bohaterÔÇŁ ÔÇô prezentacja postaci Jana Karskiego jako ┼Ťwiadka wa┼╝nych wydarze┼ä historycznych oraz ukazanie zwi─ůzk├│w z ┼üodzi─ů oraz roli i znaczenia misji kurierskich na podstawie wybranych materia┼é├│w ┼║r├│d┼éowych oraz zada┼ä sprawdzaj─ůcych wiedz─Ö.

Marek Edelman ÔÇô przyw├│dca powstania w getcie warszawskim

Lekcja oparta na wystawie ÔÇ×┼╗ycie jest najwa┼╝niejsze...ÔÇŁ ÔÇô prezentacja postaci Marka Edelmana jako bohatera historii zwi─ůzanego z ┼üodzi─ů: powstania getta w ┼üodzi i Warszawie, ukazanie sytuacji ┼╗yd├│w w czasie wojny poprzez prezentacje fragment├│w wybranych ┼║r├│de┼é historycznych, w tym wspomnie┼ä i relacji z getta Marka Edelmana.

 

Warsztaty plastyczne dla uczni├│w klas IV-VIII/gimnazj├│w:

Z klas─ů o stylach

Zaj─Öcia obejmuj─ůce zwiedzanie cz─Ö┼Ťci reprezentacyjnej Pa┼éacu Pozna┼äskich oraz ogrodu (przy sprzyjaj─ůcych warunkach atmosferycznych) pod k─ůtem przedstawienia najwa┼╝niejszych cech stylistycznych popularnych w XIX i XX wieku kierunk├│w sztuk plastycznych. Podsumowaniem jest cz─Ö┼Ť─ç warsztatowa, w kt├│rej uczestnicy wykonuj─ů w┼éasny wzornik architektoniczny.

Gra w kolory

Warsztat plastyczny obejmuj─ůcy zwiedzanie wybranych przestrzeni Pa┼éacu Rodziny Pozna┼äskich oraz ─çwiczenia plastyczne, kt├│rych celem jest poszerzenie wiedzy uczestnik├│w na temat nazw kolor├│w, sposob├│w pozyskiwania barwnik├│w i pigment├│w oraz symbolicznego znaczenie barw w dzie┼éach sztuki.

Pomysł na miasto

Podczas zaj─Ö─ç uczestnicy zapoznaj─ů si─Ö z makiet─ů dawnej ┼üodzi oraz b─Öd─ů mieli okazj─Ö pu┼Ťci─ç wodze fantazji i zaprojektowa─ç w┼éasne budynki, z kt├│rych stworz─ů miasto idealne. Podczas tworzenia dzieci musz─ů wzi─ů─ç pod uwag─Ö przeznaczenie obiektu, uwarunkowania naturalne, a tak┼╝e s─ůsiedztwo, w jakim dany budynek b─Ödzie si─Ö znajdowa┼é. Podsumowaniem zaj─Ö─ç b─Ödzie zabawa w urbanist├│w i wsp├│lne zbudowanie miasta poprzez zestawienie pojedynczych prac.

Jak powstaje muzyka?

Zaj─Öcia warsztatowe, kt├│rych punktem wyj┼Ťcia s─ů wybrane instrumenty muzyczne z muzealnych ekspozycji. Na ich przyk┼éadzie uczestnicy poznaj─ů fizyczne w┼éa┼Ťciwo┼Ťci d┼║wi─Öku oraz sposoby ich wykorzystania w dawnych przedmiotach codziennego u┼╝ytku. Zdobyta wiedza wykorzystywana jest w cz─Ö┼Ťci praktycznej, podczas kt├│rej uczestnicy wykonuj─ů w┼éasne instrumenty muzyczne metod─ů upcyklingu.

Karl Dedecius: poetyckie wyklejanki

Polska noblistka Wis┼éawa Szymborska posiada┼éa talent i wspania┼ée poczucie humoru, tworzy┼éa nie tylko wiersze, ale te┼╝ kola┼╝e, kt├│re nazywa┼éa ÔÇ×wyklejankamiÔÇŁ. Kilka z nich, w postaci zabawnych poczt├│wek z noworocznymi ┼╝yczeniami, wys┼éa┼éa ┼éodzianinowi Karlowi Dedeciusowi i mo┼╝na je ogl─ůda─ç w Muzeum Miasta ┼üodzi. Podczas zaj─Ö─ç┬á stan─ů si─Ö one inspiracj─ů dla dzieci do stworzenia w┼éasnych prac ┼é─ůcz─ůcych dzie┼éa literackie ze sztuk─ů.

Drukuj Share on FaceBook