Koncert kameralny w "Dętce"

30 czerwca (czwartek), godz. 18:00 i 19:30
Koncert na wiolonczelę oraz violę da gamba
Wystąpią: Anna Furkałowska - wiolonczela i Piotr Młynarczyk - viola da gamba

Miejsce: Muzeum Kanału „Dętka”
plac Wolności 2
Bilety w cenie 20 zł dostępne w kasie muzeum (ul. Ogrodowa 15) od 30 maja

Podczas czerwcowego koncertu pierwszy raz w Muzeum Kanału „Dętka” zabrzmi viola da gamba – chordofon smyczkowy, instrument dawny, budowany w wielu wielkościach - od sopranowej do kontrabasowej. Nie jest ona bezpośrednim przodkiem dzisiejszych instrumentów smyczkowych, choć podobieństwa są znaczne. Pierwsze viole pojawiły się już pod koniec XV wieku. Cieszyły się dużą popularnością w epoce renesansu i baroku, często były wykorzystywane zarówno jako instrument orkiestrowy, jak i solowy. W początkowym stadium instrument ten występował w wielu różnych odmianach. Dopiero w XVI wieku wyklarował się dosyć jednolity wygląd tych instrumentów, choć zawsze występowały odmiany violi da gamba w różnych strojach.

W programie:
1. Suita Gaspara Cassado na wiolonczelę solo:
cz. I Preludio- Fantasia
cz. II Sardana (Danza)
cz. III Intermezzo e Danza Finale
2. Kompozycje Tobiasa Humea na violę da gamba:
''A Humorous Pavin'',
''A Souldiers Galiard'',
''Harke, harke'' oraz
''The Spirit of Gambo'', ze zbioru "The First Part of Ayres".
3. Karl Friedrich Abel Sonata G-dur na violę da gamba i basso continuo, WKO 147, części:
- allegro moderato
- adagio
- rondeau
- romance
4. Andreas Lidl II Sonata C-dur ze zbioru sześciu sonat na violę da gamba i wiolonczelę, części:
-moderato
-adagio
-rondeau

Anna Furkałowska grę na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 8 lat w Państwowej Szkole Muzycznej im. F.Chopina w Opolu. W 2014 roku ukończyła studia licencjackie na wydziale instrumentalnym specjalność wiolonczela na Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi w klasie dr. Dominika Połońskiego. Od 2014 roku kontynuuje naukę gry na wiolonczeli na studiach drugiego stopnia także w Łodzi.
Już podczas nauki w szkole II stopnia miała okazje współpracować z wieloma wybitnymi Artystami, takimi jak: Katarzyna Trylnik, Konstanty Andrzej Kulka, Wiesław Ochman, Ken David Masur, Kurt Masur. W 2011 roku zagrała recital na wernisażu opolskiego grafika i malarza Bolesława Polnara, w tym samym roku wystąpiła jako solistka z Opolską Filharmonią pod batutą Bartosza Żurakowskiego.
Od 2014 roku współpracuje z wybitnym pianistą Waldemarem Malickim i jego Filharmonią Dowcipu, z którą wystąpiła podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuki „Fringe” w Edynburgu. Brała udział w wielu Mistrzowskich Kursach Międzynarodowych m.in. w Łańcucie, Bałoszycach, Głuchołazach, Puławach, w Opolu.
Swój warsztat artystyczny doskonaliłam pod kierunkiem takich osobowości artystycznych jak:
S. Firlej, B. Koziak, M. Flaksman, T. Daroch, K. Karpeta.
Brała udział w wielu kursach orkiestrowych w kraju i za granicą m.in. w Niemczech, Czechach, Luksemburgu. W 2015 roku wyjechała grać koncerty wraz z kwartetem smyczkowym do Japonii.
Jako muzyk wszechstronny rozwija swoje umiejętności w grze na instrumencie dawnym, jakim jest viola da gamba w klasie mgr Justyny Młynarczyk.
Od 2015 roku prowadzi swoją klasę gry na wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej
im. F. Chopina w Opolu.

Piotr Młynarczyk ukończył Państwową Szkołę Muzyczną w Częstochowie w klasie wiolonczeli Siergieja Rysanova. W 2009 roku rozpoczął studia w klasie violi da gamba Kazimierza Pyzika w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W ubiegłym roku ukończył studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie violi da gamba Justyny Krusz. Swoje umiejętności rozwijał także na kursach m.in. u takich pedagogów jak: Guido Balestracci, Bruno Cocset, Mauro Valli, Markus Mollenbeck, Alison McGillivray.
Uczestniczył m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Scharwenków w Szamotułach, w festiwalach muzyki dawnej w Świeradowie-Zdrój i Wałbrzychu, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Współpracował m.in. z zespołami muzyki dawnej Floripari, Harmonia Sacra, Gradus ad Parnassum, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej oraz jako pedagog z dziecięcym zespołem Scholares Minores Pro Musica Antiqua w Poniatowej. Od 2014 roku współtworzy wraz z wiolonczelistką Martą Kotaszewską i klawesynistą Maciejem Milczarkiem zespół Calvi Ragazzi.



Drukuj Share on FaceBook